Satranç Nasıl Oynanır ? Resimli Anlatımlarla…

0
1249


Okuyucularımızdan gelen bazı yazılar,satranç oyununun nasıl oynanabileceğini izledikleri videolardan yada çeşitli internet sitelerinde yeterli düzeyde öğretici olmadığını göstermiştir.Biz de buna dayanarak animasyonlu bir satranç oynama rehberi yapalım dedik. Teker teker tüm animasyonlu şekilleriyle ve tüm detaylarıyla bir anlatım sağladığımıza inanıyoruz. Şöyleki aşağıdaki anlatımda tüm figürlerin yada tüm taşların nasıl hareket edeceği,nasıl rakip takımın taşının vurulacağı anlatılmıştır.Şimdiden iyi oyunlar.

Bu Bir Satranç Tahtasıdır.Üzerinde 64 haneden oluşan 8 yatay ve 8 dikey sıra vardır.Tahta genellikle bir koyu ve bir açık renkten oluşur.Satranç oyuncusu bir ordunun generali gibidir.Herkesin 16 askeri vardır.Biri beyaz, diğeri siyah taşların generalidir.Satranç sırayla oynanır ve oyuna her zaman beyaz olan başlar.


Kale

Her oyuncunun 2 tane Kalesi vardır.



Yukarıda belirtildiği gibi kale sadece yatay ve dikey şekilde hareket eder.


Kalenin önünde aynı renkte (kendi takımından biri) figür varsa, o onun üstünden geçemez.Yani o tarafa hareket ediyorsa, o figüre kadar gidebilir.Kale rakip figürü üzerine gelerek alır.Figürü figürün üstünden atarak alamazsınız, dama ile karıştırmayın.
AT

At başlarına benzeyen figürlere AT ismini kullanmaktadır
Her bir oyuncunun 2’şer tane atı vardır.
Oyuna topun yanında başlarlar.
At “L” harfine benzer şekilde hareket eder. Resme dikkatlice bakın.Diğer figürler gibi, at da rakip figürünü aldığı taktirde, yerine konur.Yukarı şekilde görüldüğü gibi, atın etrafını 8 figür sarsa da, yine de 8 yere gidebilir.


Yukarıdaki resme bakarak, atın nasıl rakip taşı aldığını görebilirsiniz.
FİL

Sivri uçlu attan biraz uzun figürler filler.
İki beyaz ve iki siyah fil var.
Fil çapraz olarak istediği mesafede hareket eder.Başlarken her iki oyuncunun da iki fili olur.
Fil de önünde kendi takımından başka bir figür olsa da önündeki figürün üzerinden atlayamaz.Bu sadece ata özgü bir harekettir.


Yukarıdaki  şekilde görülen harekette fil sağa giderse siyah piyonu yiyebilir.


Yukarıda filin nasıl hareket edebileceğini görebilirsiniz.
VEZİR

Yukarıdaki şekilde her iki Vezirin başlarken durduğu yeri görüyorsunuz.
Vezir hem fil gibi hem de kale gibi hareket edebilir. Tahtadaki en güçlü figürdür ve merkezdeyken 27 haneye gidebilir.


Vezir de diğer figürler gibi kendi takımının üstünden atlayamaz anca yukarıda gördüğünüz gibi, siyah figürleri yerine koyarak alabilir.


Yukarıda vezirin siyah figürleri nasıl aldığını görüyorsunuz.
ŞAH
Beyaz Şah, filin yanındaki SİYAH haneden oyuna başlar.Siyah Şah da filin yanındaki merkez haneden oyuna başlar.
Şah civarında olan tüm hanelere sadece bir adım olarak hareket edebilir. Aşağı, yukarı, sağa, sola ve çapraz.


Şah yanındaki bir hanedeki rakip oyunun figürünü yiyebilir.


Şah etrafında karşı oyuncunun bir figürü varsa yakınlaşamaz.


Yukarıdaki resimde Filin gidiş açısında olduğu için Şahın gidemeyeceği yerleri görüyoruz.


Şahlar arası da aynı durum vardır. Şah Şaha 1 haneden yakın olamaz.


PİYONLAR
8 hanede 8 piyon bulunur.
 Hiç oynamamış olan taraf isteğe göre bir ve iki hane İLERİ hareket edebilir.


İlk hamleden sonra oyuncu sadece bir hane ileri gidebilir


Yukarıdaki durumda kalan oyuncular tıkanmışlardır ve hareket edemezler.


Oyuncu çapraz olarak rakip taşını vurur ama düz hareket eder. Yukarıdaki şekilde beyaz piyonun 3 hamle yapması vardır, ya sağ çapraz ve sol çarpazdaki rakip piyonunu vuracak, ya da düz gidecektir. (Oyuncu GERİ HAREKET ETMEZ!)


Yukarıdaki animasyonda vurma olayını görebilirsiniz.

CEVAP VER